تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۴۱۶۱۴
سرویس خبر : صنایع کوچک

پروژه الیاف شیشه، طرح کار جدید شرکت پشم شیشه ایران

‌می‌متالز - الیاف شیشه (Fiber Glass) مشهورترین تقویت‌کننده مورد استفاده در صنعت کامپوزیت است.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، الیاف شیشه شامل تار‌های بسیار باریک از جنس شیشه با قطر ثابت حدود ۵ تا ۲۵ میکرون و طول نامحدود است که از مواد معدنی متنوع ازجمله سیلیس تولید می‌شود و کاربرد‌های وسیعی همچون صنایع خودروسازی، لوله‌سازی، تولید عایق‌های صنعتی و ساختمانی، تولید کامپوزیت‌ها و ... را دارد.

الیاف شیشه در اشکال مختلف نخی، رشته‌ای، پارچه‌ای، نمدی، سوزنی و نواری به صورت تجاری وجود دارند که ترکیبات شیمیایی این الیاف با هم متفاوت و هر یک برای کاربرد خاصی مناسب هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این الیاف می‌توان به مقاومت کششی بالا، وزن کم، مقاومت شیمیایی و الکتریکی و حرارتی بالا و همچنین قیمت پایین‌تر نسبت به الیاف کربن در بازار‌های جهانی اشاره کرد.

الیاف شیشه علاوه بر این در صنایع الکتریکی، لوازم بهداشتی، صنایع دریایی، بدنه هواپیما، تهیه‌ی خمیر قالب‌گیری، پارچه‌های ضد آتش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند دو الی سه دهه از ورود کامپوزیت‌های ساده پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه به بازار ایران می‌گذرد، اما صنعت کامپوزیت در ایران هنوز در اول راه است.

از آنجایی که کشور در صدد نیل به خودکفایی در امر تولید است، لذا در این راستا ایجاد واحد تولیدی که برای نخستین بار در کشور تکنولوژی تولید الیاف شیشه را مطابق آخرین تکنولوژی کشور‌های تولیدکننده این محصولات در جهان ارائه نماید، امری مهم و ضروری به شمار می‌آید.

متاسفانه در گذشته تلاش‌های انجام پذیرفته برای تولید این محصول استراتژیک در ایران بی‌نتیجه مانده است.

شرکت پشم شیشه ایران که از شرکت‌های تابعه هلدینگ صدرتامین است با سابقه حدود ۶۰ سال تولید الیاف ناپیوسته شیشه (پشم شیشه)؛ با تولید این محصول آشنایی کامل داشته و سابقه تولید موفق الیاف‌ شیشه به صورت پایلوت را نیز دارد و هم‌اکنون از طرف این هلدینگ و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) ماموریت یافته است تا در جهت رفع نیاز کشور به این محصول استراتژیک اقدام نماید.

در این راستا با حمایت‌های استاندار فارس و سایر مدیران استانی زمینی به مساحت ۷۷ هکتار جهت احداث این صنعت مادر و زیرمجموعه‌های استراتژیک آن، در اختیار شرکت پشم شیشه قرار گرفته است که با امید به خدا و تکیه بر دانش و توان فنی موجود در شرکت اجرای این پروژه موجب رفع نیاز کامل کشور از واردات انواع محصولات الیاف‌ شیشه که هم‌اکنون حدود ۵۰ هزار تن در سال است شده و صادرات به کشور‌های همسایه را به دنبال خواهد داشت.

پروژه الیاف شیشه، طرح کار جدید شرکت پشم شیشه ایران

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده