تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۴۲
بازدید: ۲۵
کد خبر: ۳۵۰۳۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

خبر بد برای معادل لیتیوم: قیمت به کف ۳ ساله رسید

خبر بد برای معادل لیتیوم: قیمت به کف ۳ ساله رسید
‌می‌متالز - ۲ سال قبل وقتی قیمت لیتیوم کربنات در یک رالی صعودی بیش از ۱۰ برابر افزایش یافت، بسیاری از معادن طرح‌های توسعه برای افزایش تولید لیتیوم کربنات را در دستور کار قرار دادند و سال جاری همزمان با افزایش ۵۰ درصد استخراج لیتیوم کربنات، قیمت آن به پایین‌ترین سطح در ۳ سال گذشته سقوط کرد.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیتیوم کربنات با کاهش نزدیک به ۱۳ درصدی به ۷۴۵۰۰ یوان در هر تن رسید، این پایین‌ترین قیمت در طول ۳ سال اخیر است. قیمت لیتیوم در سال ۲۰۲۱ بر مدار صعود قرار گرفت و در مدتی کمتر از ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد. چشم‌انداز مثبت به رشد قیمت لیتیوم با طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در معادن آغاز شد و در سال ۲۰۲۴ همزمان با رشد ۵۰ درصد استخراج لیتیوم، قیمت آن به پایین‌ترین سطح در طول ۳ سال اخیر سقوط کرد.

خبر بد برای معادل لیتیوم: قیمت به کف ۳ ساله رسید

تحلیل‌گران مدعی‌اند قیمت لیتیوم کربنات تا کف سال ۲۰۲۰ یعنی محدوده ۴۰۰۰۰ یوان در تن به ریزش خود ادامه خواهد داد، زیرا ضعف شدید تقاضا و افزایش عرضه هر روز شکاف بزرگ‌تری ایجاد می‌کند. به خصوص با رکود حاکم بر خودرو‌های برقی تقاضا برای لیتیوم به سطح پایینی نزول پیدا کرد. داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خودروی برقی در بازار چین کاهش یافته‌است و از طرفی تعرفه جدید اتحادیه اروپا مانع از صادرات خودرو‌های برقی به قاره سبز می‌شود. اتحادیه اروپا به تازگی تعرفه واردات خودروی برقی از چین را با افزایش ۴ برابری به ۱۰۰ درصد رساند.

بسیاری از خودروسازان جهان نیز چشم‌انداز خود برای فروش خودروی برقی را کاهش داده‌اند. در جدیدترین آمار منتشر شده فروش خودرو‌های برقی توسط بسیاری از خودروسازان جهان افزایش یافت ولی از چشم‌انداز قبلی کمتر است.

خبر بد برای معادل لیتیوم: قیمت به کف ۳ ساله رسید

در ماه جولای شرکت BMW موفق به فروش ۱۴۸۶۹ خودرو برقی در اروپا شد و برای نخستین بار از تسلا پیشی گرفت. فروش خودرو‌های تسلا در این ماه با کاهشی ۱۶ درصدی به ۱۴۵۶۱ عدد رسید. ولکس‌واگن و ولوو در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد و مرسدس بنز ششمین فروشنده خودرو‌های برقی در اروپا طی ماه جولای بود. مرسدس بنز به تازگی چشم‌انداز فروش خودرو‌های برقی خود در تا سال ۲۰۳۰ را ۵۰ درصد کاهش داده است و این مسئله با فشار بیشتری به بازار لیتیوم همراه بود.

کاهش فروش خودرو‌های برقی و چشم‌انداز ضعیف از افزایش تقاضا در این بازار در حالی اتفاق می‌افتد که استخراج لیتیوم کربنات از معادن کشور‌های مختلف جهان نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته‌است. آنها ۳ سال قبل با توجه به رشد قیمت لیتیوم، استخراج از معادن را افزایش دادند و اکنون قیمت لیتیوم در سراشیبی تاریخی در حال کاهش است. تحلیل‌گران مدعی‌اند این کاهش قیمت شاید استخراج لیتیوم از برخی از معادن را متوقف کند، اگرچه تا کنون خبری دراین‌باره منتشر نشده است. به هرحال کاهش قیمت لیتیوم به پایین‌ترین مقدار در طول ۳ سال گذشته خبر بدی برای معادن و طرح‌های توسعه‌ای این فلز بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده