تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۰۲:۲۸
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۴۳۵۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دومین نشست تاثیرگذاران صنعت زغال سنگ ایران

‌می‌متالز - روز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ در محل سالن جلسات هلدینگ صدر تامین، «امیرحسین نادری» مدیرعامل تاصیکو با اعضای انجمن زغال سنگ ایران به گفتگو نشست.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین تولید گاز‌های سنتزی و سایر فرآورده‌های زغال‌ سنگ، ورود به عرصه نیروگاه تولید برق از زغال و ایجاد ارزش افزوده از محل باطله‌های زغال را به طور جدی دنبال می‌کند. با توجه به اینکه سایر کشور‌ها با استفاده از گاز‌های سنتری در صنایع از جمله پتروشیمی توانسته‌اند کاهش آلودگی‌های حاصل از مصارف سوخت فسیلی را ایجاد نمایند، لازم است در راستای ایجاد ارزش افزوده و کاهش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی به طور جدی در راستای بهره‌برداری از این ذخایر ارزشمند قدم برداشت.

در این نشست به بررسی موانع جذب سرمایه‌گذاری در صنعت زغال‌ سنگ و چالش‌های منجر به کاهش تولید ۱۶ درصدی در سال گذشته پرداخته شد.

در ادامه با تمرکز بر تیپ‌های زغال‌ سنگ حرارتی و ترکیبات آنها به قابلیت ایجاد چند میلیارد دلار ارزش افزوده برای کشور از طریق صادرات این کالا به کشور‌های همسایه پرداخته شد.

«امیرحسین نادری» مدیرعامل هلدینگ صدرتامین با اشاره به لزوم به روز شدن مبنا‌های گذاشته شده در سطوح دولتی به توقف پروژه‌های فولادی در مراحل بالای پیشرفت اشاره کرد که در صورت بهره‌برداری این طرح‌ها هزاران شغل و میلیارد‌ها دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وی فرآیند تبدیل این صنعت به صنعتی جذاب و ثروت‌آفرین را نیازمند توسعه سرمایه‌گذاری در زنجیره زغال‌ سنگ با اصلاح قیمت‌گذاری، رفع موانع صادراتی، اصلاح سیاست‌های دولتی و ترغیب سرمایه‌گذاران دانست.

«محسن هاشمی‌زاد» رئیس انجمن زغال سنگ ایران ضمن اشاره به ارتباط مستقیم تولید با قیمت به افزایش ۶۳۰ درصدی قیمت زغال سنگ حرارتی صادراتی ایران در سال ۱۴۰۱ با ارزش ۴۵۳ میلیون دلار اشاره کرد که تحت تاثیر جنگ اوکراین و روسیه ایجاد شده بود و به دنبال آن در سال بعد تحت تاثیر سیاست‌های تعیین شده همچون عوارض، حقوق دولتی، روش‌های متفاوت قیمت‌گذاری و ... با کاهش فاحشی همراه بوده است.

لازم به ذکر است ذخیره ارزشمند ۶ میلیارد تنی زغال حرارتی به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد دلار در ایران وجود دارد که درصورت استخراج و بهره‌برداری طی کمتر از ۳۰ سال آینده، ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور خواهد داشت، در غیر این صورت ارزش خود را از دست خواهد داد.

در این جلسه «رمضان کریتی ثانی» مدیرعامل زغال‌ سنگ پروده طبس اعلام کرد: در راستای تلاش برای افزایش میزان تولید زغال‌ سنگ کشور سالیانه قادر خواهد بود به میزان ۱۵ الی ۲۰ درصد به طور شناور به میزان تولید زغال بیافزاید و در این مسیر انتظار می‌رود شرایط واردات تجهیزات و ماشین‌آلات روز در صنعت زغال‌ سنگ تسهیل شود که در این صورت میزان افزایش تولید بیشتر از مقدار اعلام شده خواهد بود.

در ادامه جلسه «سعید صمدی» دبیر انجمن زغال‌ سنگ ایران توضیحاتی از تیپ‌های زغال‌های حرارتی ارائه داد.

زغال حرارتی شمال کشور که از جمله زغال‌های گازدار است و در تولید فروآلیاژ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، این نوع از زغال حرارتی پس از شستشو دانه‌بندی‌شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دسته بعدی زغال حرارتی منطقه طبس است که ترکیبات زغال در این منطقه سولفور بالا و مواد فرار پایین دارد. قابل توجه است که زغال حرارتی منطقه طبس پتانسیل بسیار بالایی دارد. این زغال مصرف صادراتی داشته و به چین، ترکیه و پاکستان صادر می‌شود.

همچنین زغال حرارتی منطقه یزد در ایران مشابه منطقه طبس است با این تفاوت که میزان سولفور پایین‌تری دارد.

در این نشست در راستای حصول راهکار‌های عملی جهت افزایش تولید زغال‌ سنگ داخلی و تامین نیاز مصرف‌کنندگان عمده، مذاکراتی صورت پذیرفت و مصوبات جهت اجرا تا حصول نتیجه مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده