تاریخ: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۳۹
کد خبر: ۳۴۳۰۴۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نشست تاثیرگذاران صنعت زغال سنگ ایران

‌می‌متالز - سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ در محل سالن جلسات هلدینگ صدر تامین، امیرحسین نادری مدیرعامل تاصیکو با اعضای انجمن زغال سنگ ایران به گفتگو نشست.

به گزارش می‌متالز به نقل از روابط عمومی تاصیکو، در این نشست ضرورت پیش‌بینی نگاه گسترده و جامع به زنجیره تامین و ارزش زغال‌ سنگ مطرح شد و در همین راستا لزوم توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت زغال با هدف نوسازی تجهیزات، افزایش بهره‌وری، توجیه‌پذیری اقتصادی به منظور ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، بازنگری در نرخ زغال و اصلاح مبانی قیمت‌گذاری مطرح شد.

یکی از چالش‌های مطرح شده در این جلسه موضوع کیفیت زغالِ تولید داخل بود که در صورت ارتقای این مهم و توسعه سرمایه‌گذاری در زنجیره زغال‌ سنگ داخلی، کاهش واردات زغال و کک و صرفه‌جویی در خروج ارز را خواهیم داشت که علاوه بر استفاده بهینه از ظرفیت ذخایرعظیم این ماده معدنی ارزشمند، قابلیت تخصیص ارز به سایر حوزه‌های ضروری فراهم می‌گردد.

لازم به ذکر است پیش از این امیرحسین نادری در کنفرانس تخصصی زغال سنگ با اشاره به تجربه قیمت‌گذاری در صنعت سنگ‌ آهن طی دو دهه گذشته و اثرگذاری آن بر زنجیره فولاد مطرح کرده و لزوم تسرّی این تجربه به صنعت زغال سنگ و اصلاح قیمت‌گذاری در این صنعت را مورد تاکید قرار داد که به نوعی تشویق سرمایه‌گذاران صنعت زغال سنگ را به دنبال خواهد داشت.

وی در این نشست ضمن اشاره به تجربیات مذکور تاکید کرد: در صورت عدم توجه به موضوعاتی همچون قیمت‌گذاری و رفع موانع صادرات، شاهد خروج بخش خصوصی سرمایه‌گذار از این صنعت و ورود به صنایع معدنی ارزش‌آفرین دیگر از جمله مس خواهیم بود.

نادری به استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت ایجاد هشدار به نهاد‌های تصمیم‌گیر نیز اشاره کرد.

در این نشست ضمن ارائه آمار عملکردی صنعت زغال‌ سنگ به لزوم مطالبه‌گری و اثرگذاری در تصمیم‌سازی در عرصه قیمت‌گذاری زغال با حفظ توازن در زنجیره زغال سنگ توسط انجمن زغال سنگ ایران اشاره شد.

از نکات قابل توجه مطرح شده در این نشست این نکته بود که توسعه زنجیره زغال در کشور قادر خواهد بود ضمن ایجاد پایداری تامین زغال برای مصرف‌کنندگانی هم‌چون ذوب آهن، کاهش قیمت تمام شده محصولات را به دنبال داشته باشد و در همین راستا فهم متقابل از لزوم رشد در تمامی قسمت‌های زنجیره ارزش زغال‌ سنگ ضروری است.

در پایان تاکید شد انجمن زغال سنگ بایستی پیشران ارایه اطلاعات مستند، مدون، جامع و علمی در خصوص این صنعت باشد.

لازم به ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با رویکرد‌های راهبردی از جمله ورود به عرصه نیروگاه تولید برق از زغال، ایجاد ارزش افزوده از محل باطله‌های زغال، ورود به عرصه تولید گاز‌های سنتزی و سایر فرآورده‌های زغال سنگ به عنوان یکی از بازیگران اصلی زغال‌ سنگ آماده نقش‌آفرینی کلان در کشور است.

جلسات تکمیلی این نشست در راستای حصول راهکار‌های عملیِ چالش‌های موجود در صنعت زغال‌ سنگ برگزار خواهد شد.

نشست تاثیرگذاران صنعت زغال سنگ ایران

منبع: سرمایه گذاری صدر تامین (تاصیکو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده