تاریخ: ۰۹ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۱۸
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۳۴۴۴۸۸
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناس آزمایشگاه مرکزی شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با «می‌متالز» عنوان کرد:

استاندارد آزمایشگاه ریل ذوب آهن، بر اساس استاندار‌دهای بین‌المللی است

‌می‌متالز - ریل ذوب آهن استاندارد بین‌المللی دارد.

به گزارش می‌متالز، «مجید ذاکری تهرانی» کارشناس آزمایشگاه مرکزی شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با «می‌متالز» درباره آزمایشگاه تولید ریل عنوان کرد: در ابتدا، تولید ریل در ذوب آهن بر اساس استاندارد UIC۸۶۰ بود که به مرور تجهیزات به‌روز گردید و به سمتی رفت که نیاز راه‌آهن سراسری و متروی کلانشهر‌ها را تامین کند.

ذاکری افزود: از سال ۹۵ تولید بر اساس استاندارد اروپایی EN ۱۳۶۷۴-۱ با ورژن ۲۰۱۱ شروع و هم‌ اکنون بر اساس ورژن ۲۰۱۷ این تولید ادامه دارد. کلیه آزمون‌های پذیرش و بخشی از آزمون‌های کیفی محصول ریل در آزمایشگاه مرکزی ذوب آهن انجام می‌شود و مابقی آزمون‌های کیفی، توسط آزمایشگاه‌های داخل کشور به صورت برون‌سپاری انجام می‌شود.

وی افزود: هرچند درصدد هستیم تجهیزات مورد نیاز را جهت انجام کلیه آزمون‌های کیفی نیز در بخش آزمایشگاه مرکزی تامین کنیم، اما با توجه به اینکه دستگاه‌ها اروپایی بوده و مباحثی روی تامین آنها وجود دارد، موضوع قدری زمان‌بر شده است؛ لذا در کشور یکی دو آزمایشگاه مرجع هستند که این کار را برای ما انجام می‌دهند.

ذاکری در پاسخ به این پرسش که ارتباط ذوب آهن با سازمان ملی استاندارد به چه ترتیبی است، گفت: آزمایشگاه در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ گواهینامه تایید صلاحیت آزمایشگاهی بر مبنای الزامات استاندارد ISO/IEC ۱۷۰۲۵ از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران شد که البته اردیبهشت امسال نیز آخرین ممیزی به منظور تمدید گواهینامه و افزایش دامنه آزمون‌ها در زمینه آزمون‌های ریل صورت گرفت؛ لذا آزمایشگاه مرکزی ذوب آهن با توجه به یکی از باسابقه‌ترین آزمایشگاه‌های سراسر کشور در زمینه متالورژی و بهره‌گیری از دستگاه‌ها و تجهیزات به‌روز آزمایشگاهی، کارشناسان و پرسنل متخصص و مجرب در زمینه کلیه آزمون‌های صنعت فولاد، معدن و مواد دیرگداز، از طرف مرکز ملی استاندارد به عنوان آزمایشگاه مرجع شناخته می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که واحد شما شامل چند بخش است، گفت: این مجموعه شامل ۸ بخش آزمایشگاهی است که عبارتند از:

۱. آزمایشگاه اسپکتروگرافی؛
۲. آزمایشگاه خواص مکانیکی؛
۳. آزمایشگاه متالوگرافی؛
۴. آزمایشگاه فرآورده‌های نسوز و مصالح ساختمانی؛
۵. آزمایشگاه شیمی؛
۶. آزمایشگاه کنترل مواد آزمایشگاهی؛
۷. آزمایشگاه کک و مواد شیمیایی؛
۸. آزمایشگاه سیالات.

رسالت این بخش ارائه کلیه خدمات آزمایشگاهی به بخش‌های تولیدی کارخانه شامل تولیدات کک و مواد شیمیایی، کارگاه‌های آگلومراسیون، کوره‌ بلند، فولادسازی و مهندسی نورد و همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی به بخش‌های پشتیبان در داخل کارخانه و مشتریان برون سازمانی به صورت الکترونیکی از طریق درگاه خدمات آزمایشگاهی به آدرس www.esfahansteel.ir به خصوص در زمینه مواد معدنی و فرآورده‌های نسوز است.

استاندارد آزمایشگاه ریل ذوب آهن، بر اساس استاندار‌های بین‌المللی است

وی در پاسخ به این پرسش که موردی بوده که خواهان جلوگیری و توقف در خروج محصولی از شرکت باشید، گفت: نه تنها ذوب آهن، بلکه ممکن است در هر شرکتی خطایی در تولید پیش بیاید. وظیفه مدیریت‌های آزمایشگاه و کنترل کیفیت اینجاست که جلوی موارد معیوب را بگیرند. این موضوع برای همه شرکت‌ها وجود دارد. تمام تلاش ما بر این اساس که محصول بی‌کیفیت و مغایر با استاندارد تحویل مشتری نشود.

ذاکری افزود: تقریبا ۲۸۰ نفر در بخش آزمایشگاه و به صورت سه شیفت و ۲۴ ساعته با هدف پشتیبانی خط تولید، ارائه خدمات بر اساس استاندارد‌های معتبر ملی و بین‌المللی و کسب رضایت مشتریان مشغول به فعالیت هستند.

وی همچنین یادآور شد: اگر شرکت‌های فولادی قصد تاسیس آزمایشگاه داشته باشند، ما آمادگی کامل برای انجام مشاوره را داریم. در مواردی بازدید از مدیریت آزمایشگاه مرکزی انجام شده و هر موردی که در زمینه دانش علمی مورد نیاز بوده، ما در اختیار آنها قرار داده‌ایم.

ذاکری عنوان کرد: در زمینه مواد مرجع آزمایشگاهی، سختی‌سنجی و گاز در فولاد، گام‌هایی برداشته شده که ادامه آن می‌تواند در زمینه ارزآوری بسیار موثر باشد.

گفتگو از علیرضا جعفری نژاد؛ پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

ذوب آهن اصفهان آزمایشگاه مرکزی شرکت ذوب آهن اصفهان استانداردهای بین‌المللی استاندارد آزمایشگاه ریل ذوب آهن آزمایشگاه ریل ذوب آهن مجید ذاکری تهرانی آزمایشگاه تولید ریل تولید ریل ریل راه‌آهن سراسری متروی کلانشهر‌ها آزمون‌های کیفی آزمایشگاه‌های داخل کشور آزمایشگاه مرکزی سازمان ملی استاندارد الزامات استاندارد مرکز ملی تایید صلاحیت ایران آزمون‌های صنعت فولاد متالورژی آزمایشگاه اسپکتروگرافی آزمایشگاه خواص مکانیکی آزمایشگاه متالوگرافی آزمایشگاه فرآورده‌های نسوز و مصالح ساختمانی آزمایشگاه شیمی آزمایشگاه کنترل مواد آزمایشگاهی آزمایشگاه کک و مواد شیمیایی آزمایشگاه سیالات خدمات آزمایشگاهی مواد معدنی فرآورده‌های نسوز کک و مواد شیمیایی کارگاه‌های آگلومراسیون آگلومراسیون کوره‌ بلند فولادسازی مهندسی نورد مشتریان برون سازمانی موارد معیوب محصول بی‌کیفیت استاندارد‌های معتبر ملی و بین‌المللی کسب رضایت مشتریان شرکت‌های فولادی دانش علمی مواد مرجع آزمایشگاهی سختی‌سنجی
عناوین برگزیده