تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۷:۳۱
بازدید: ۸۲
کد خبر: ۳۴۴۳۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش تولید فولاد در چین با وجود بی‌اعتمادی فولادسازان به آینده بازار

‌می‌متالز - کاهش قیمت مواد اولیه در چین باعث شده میزان بهره‌برداری از کارخانه‌های فولادی کوره بلند در این کشور افزایش یابد و به ۸۹.۷۶ درصد طی ۱۴ تا ۲۰ ژوئن برسد. با این حال فولادسازان چینی نسبت به وضعیت آتی بازار بی اعتماد هستند.

به گزارش می‌متالز، ظرفیت استفاده از کارخانه‌های فولادی کوره بلند (BF) در چین طی هفته گذشته افزایش یافت و به ۸۹.۷۶ درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید فولاد توسط کارخانه‌های فولادسازی کوره بلند چین هفته گذشته روند صعودی پیدا کرد و اکثر تولیدکنندگان تمام کوره‌های خود را پس از اتمام تعمیرات ماهانه به کار گرفته‌اند. در واقع وضعیت نابه‌سامان بازار داخلی فولاد چین سبب افت تقاضا برای مواد اولیه این صنعت شد و فولادسازان چینی با توجه به ریزش بهای مواد اولیه، میزان بهره‌برداری از کارخانه‌های فولادی کوره بلند خود را افزایش دادند. بر اساس جزئیات جدیدترین آمار منتشر شده میانگین نرخ بهره برداری از ظرفیت ۲۴۷ کارخانه فولادی کوره بلند در این کشور طی ۱۴ تا ۲۰ ژوئن، حدود ۰.۷۶ درصد رشد داشت و به ۸۹.۷۶ درصد رسید. در همین حال متوسط تولید روزانه فلز داغ توسط این کارخانه‌های فولادسازی در ۱۴ تا ۲۰ ژوئن ۲.۴ میلیون تن در روز محاسبه شد که بیانگر افزایش ۶۳۰۰ تن در روز یا ۰.۲۶ درصد در هفته اخیر است.

کاهش ذخیره سنگ آهن در کارخانه‌های کوره بلند

فولادسازان چینی بر این باورند ریزش قیمت مواد اولیه به ویژه سنگ آهن در چین سبب شده تولید و فروش محصولات فولادی در این کشور طی هفته اخیر با سود بالایی همراه شود، به طوری که حدود ۵۲ درصد از ۲۴۷ شرکت فولادسازی چین از کسب سه درصد سود بیشتر در ازای فروش تولیدات خود در هفته گذشته نسبت به دهه ابتدایی ماه ژوئن خبر دادند. افزایش سودآوری باعث شده فولادسازان چینی میزان تولید فلز داغ را بالا ببرند و به دنبال این موضوع مصرف سنگ آهن در این کشور صعودی شد. طبق بررسی‌ها مصرف روزانه سنگ آهن وارداتی در بین ۲۴۷ کارخانه فولادی کوره بلند چین طی روز‌های ۱۴ تا ۲۰ ژوئن حوالی ۲.۹۴ میلیون تن برآورد شد که بیانگر رشد ۱۱ هزار تنی معادل ۰.۴ درصد است. همچنین کل موجودی سنگ آهن در تمام اشکال موجود در این کارخانه‌ها تا ۲۰ ژوئن به ۹۲.۱ میلیون تن رسید که نشان‌دهنده کاهش موجودی ۳۵۷۸۰۰ تن معادل ۰.۴ درصدی نسبت به دو هفته قبل است. اکنون موجودی سنگ آهن در انبار کارخانه‌های چینی جوابگو ۳۱.۳ روز تولید با روند فعلی را می‌دهد که ۰.۲ روز کمتر از دهه ابتدایی ژوئن ۲۰۲۴ است.

با این حال فولادسازان چینی همچنان نسبت به وضعیت آتی بازار بی اعتماد هستند و تقاضا از سوی آنها برای خرید سنگ آهن بالا نرفته است. علاوه بر این دولت چین کاهش تولید فولاد در این کشور را اجباری نموده تا فولادسازان در ماه‌های آتی با حجم بالایی از محصولات فولادی بدون مشتری مواجه نشوند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده